MUREMUGIJA TÖÖTUBA
Läbiviija: eripedagoog Agnes Aasmäe
Kestvus: 4-5 ak/h
Grupp: 15-30 inimest
Kellele: õpetajad, õpetaja abid, assistendid, lapsevanemad, teised huvilised
Läbitavad teemad: lasteaiaealise lapse toimetulek emotsioonidega; kuidas täiskasvanuna jääda tasakaalukaks ning toetada last; muremugija lugu; muremugija valmistamine.
Kirjeldus: eripedagoog Agnes Aasmäe lõi ja töötas välja abivahendi “Muremugija” jagades seda avalikult sotsiaalmeedias aastal 2015. Vajadus abivahendi järele tekkis tasandusrühma lastega töötades, kus samaaegselt käisid ühes rühmas koos nägemispuudega lapsed, ATH-lapsed, erinevate kõnepuuetega lapsed, autistid, muu kodukeelega lapsed, erinevate käitumisraskustega lapsed, traumakogemustega lapsed ja teised somaatiliste kui ka psüühiliste eripäradega lapsed. Muremugija kasutamine tasandusrühmas aitas lastel täiskasvanu toel edukamalt toime tulla oma emotsioonide analüüsimise ja juhtimisega. Õpitoas jagab eripedagoog Agnes Aasmäe oma praktilisi kogemusi ning toimivaid praktikaid.


INDIVIDUAALSE ARENDUSKAVA KOOSTAMINE

Läbiviija: eripedagoog Agnes Aasmäe
Kestvus: 4-5 ak/h
Grupp: 15-30 inimest
Kellele: õpetajad
Läbitavad teemad: erivajadusega lapse märkamine ja toetamine lasteaias; individuaalse arenduskava koostamise põhimõtted; näidisdokumendi koostamine.
Kirjeldus: eripedagoog Agnes Aasmäe on praktiseerinud individuaalse arenduskava koostamist alates 2013. aastast ning juhendanud antud dokumendi koostamist alates 2018. aastast. Töötamine rehabilitatsiooniasutuses on andnud võimaluse juurde omandada oskust koostada rehabilitatsiooniplaane, mis on professionaalne dokumendi koostamise protsessis olnud väärtuslik lisavõimalus. Õpitoas koondab eripedagoog Agnes Aasmäe kokku nii ülikooli aegsed teoreetilised teadmised, kui praktilise töö käigus saadud kogemused, et toetada õpetajaid IAK koostamise protsessis.


LAPSE ARENGU JÄLGIMINE JA KAARDISTAMINE LASTEAIAS

Läbiviija: eripedagoog Agnes Aasmäe
Kestvus: 4-5 a k/h
Grupp: 15-30 inimest
Kellele: alustavad õpetajad, assistendid, õpetaja abid
Läbitavad teemad: lapse arengu jälgimise olemus; meeskond; hindamismeetodid; tulemuste tõlgendamine ja esitamise võimalused; näidisjuhtumi arutelu.
Lisainfo:
eripedagoog Agnes Aasmäe on olnud aktiivselt seotud laste arengu jälgimise ja kaardistamise õppimise ning praktiseerimisega aastast 2012. Õpitoas jagab eripedagoog Aasmäe teoreetilisi teadmisi ning praktilisi nõuandeid rühmameeskonnale lapse arengu professionaalseks jälgimiseks ning kaardistamiseks lasteaias.


TUGISPETSIALISTI ENESEHOID

Läbiviija:
eripedagoog Agnes Aasmäe
Kestvus
: 4-5 ak/h üks kohtumine suuremale grupile; 2-3 a k/h individuaalne kohtumine
Grupp:
ühe õppehoone (maja) tugispetsialistid; individuaalne
Kellele:
eripedagoogid jt huvitatud tugispetsialistid ühest majast
Läbitavad teemad:
maandavad ja laadivad ühistegevused; personaalsete ja/või meeskondlike tulevikuvaadete kaardistamine; juhtumite arutelu.
Lisainfo:
eripedagoog Agnes Aasmäe on olnud aktiivne liige Tartu linna eripedagoogi aineühenduses ning käima lükanud ja juhtinud 2022/2023 õppeaastast Tartumaa lasteaedade eripedagoogide aineühendust. Elva Perekeskuse eripedagoogina panustab ta Elva valla tugispetsialistide toetamisse, lisaks toetab haridustöötajaid ja tugispetsialiste läbi erinevate materjalide ja infolehtede koostamise sotsiaalmeedias Facebookilehe “Eripesa” kaudu. Agnesel on kuue aastane kogemus HEVKO ametiülesannete täitmisel. Erinevad tööalased väljakutsed ja saadud kogemused on olnud talle väärtuslikeks õppetundideks ning muutnud erialase töö tegemise teadlikumaks, edukamaks ja ennast hoidvamaks protsessiks.


VANEMLUSMENTORLUS (TUGIGRUPP)
Läbiviija: eripedagoog Agnes Aasmäe
Kestvus:
3 ak/h üks kohtumine; kokku vastavalt tellimusele/grupi vajadustele 6-9 kohtumist õppeaastas
Grupp:
ühe õppehoone 10-15 lapsevanemat
Kellele:
lasteaiaealise lapse lapsevanemad
Läbitavad teemad:
vanemluse teekonnal ettetulevad rõõmud ja mured; enesehoid; lapse areng ja selle toetamine; täpsemad teemad selguvad ka tugigruppi kogunenud vanemate saadud sisendist.
Lisainfo:
eripedagoog Agnes Aasmäe on kogenud vanemluse teekonnal lapsekaotust, ta on kasvatamas erivajadusega sündinud last, toetanud ja pakkunud kodu traumatausta ja erinevate tervisemuredega noorele, kogedes eestkostaja rollis asenduspere rõõme ja muresid. Agnes on läbinud Imelised aastad koolitusprogrammi lapsevanemana, saanud kogemuse lasteaias vanemlusmentorluse tugigrupi “Koos on kergem” juhtimisega, toetanud end erinevate tugiteenuste ja kirjanduse abil ning hoiab end regulaarselt kursis vanemluse teekonnal tegutsevate ekspertide seisukohtadega.


RAHUPESA LAPSE EMOTSIONAALSE TASAKAALU TOETAJANA
Läbiviija: eripedagoog Agnes Aasmäe
Kestvus:
4 ak/h
Grupp:
15-30 inimest
Kellele:
õpetajad, assistendid, õpetaja abid, tugispetsialistid ja teised huvilised
Läbitavad teemad:
rahupesa uurimustöö teoreetiline taust; rahupesa loomise põhimõtted; vahendid rahupesas; kogeme ise rahupesa mõju. 
Lisainfo:
eripedagoog Agnes Aasmäe on uurinud (teadaolevalt esmakordselt Eestis) rahupesa teoreetilist tausta ja koostanud teooria osa meeskondlikkusse uurimustöösse kahe aastase kaasava hariduse täiendkoolituse raames Tartu Ülikoolis. Kogemused laste ja täiskasvanute vaatenurkadest rahupesade rakendamisest rühmakeskkonnas kui ka oma koduses keskkonnas on andnud Agnesele mitmekülgsed praktilised teadmised ja kogemused rahupesa loomise ja rakendamise võimalustest kui ka riskidest.

ELVA PEREKESKUS ON AVATUD KA HARIDUSASUTUSE OMAPOOLSETELE ETTEPANEKUTELE JA VAJADUSTE ESITAMISELE NING VÕIMALUSE KORRAL KOOSTAVAD MEIE SPETSIALISTID SAADUD SISENDILE VASTAVA ÕPITOA.


VESTLUSRING / ÕPITUBA: ATH LAPSE TOETAMINE LÄBI MÄNGULISTE TEGEVUSTE
Läbiviija: mänguterapeut ja kogemusnõustaja Eveli Tsopp
Kestvus:
2 ak/h
Grupp:
15-20 inimest
Kellele:
lapsevanemad
Läbitavad teemad: ATH; 3-12aastase lapse toetamine käitumisraskustega toimetulekul; näiteid mängulistest tegevustest ja vahenditest; näidete toomine reaalsest elust.
Kirjeldus: Eveli on töötanud aastaid erivajadustega lastega esmalt pedagoogina ja nüüd mänguterapeudi ning loomi kaasavate tegevuste ehk loomateraapia läbiviijana. Ta toetab läbi kogemusnõustamise lapsevanemaid ja juhib eriliste laste vanemate tugigruppi. Täiskasvanu õige suhtumise ja hoiaku korral on lapsel kergem enda emotsiooni hallata ja mõista (kasvõi osaliselt) põhjus-tagajärg seoseid. Eveli tegeleb laste erivajadustest tingitud erinevate murekohtadega ning ka tema enda viiendal lapsel on diagnoositud ATH ja autismispektrihäire. Oluline on hoida nii enda kui lapse tass täis.


VESTLUSRING / ÕPITUBA: KUIDAS ÖELDA LAPSELE „EI“
Läbiviija: mänguterapeut ja kogemusnõustaja Eveli Tsopp
Kestvus: 2 ak/h
Grupp: 15-20 inimest
Kellele: lapsevanemad
Läbitavad teemad: kuidas enesele kindlaks jääda; kuidas hoida enda ja lapse tass täis.
Kirjeldus: tõenäoliselt oleme me kõik tajunud seda, et laps ei tee meie „ei“ ütlemisest väljagi ja tema tõrges-trotslik käitumine viib hoopis meie kannatuse viimase piirini. Lõpuks oledki ummikus, sest miski ei suuda teda rahustada ja sinu kindlameelselt öeldud „ei“-st saab hoopis vastu tahtmist öeldud „ja“. Kas tuleb tuttav ette? Viie lapse emana on Evelil „ei“ ütlemisega oma kogemused, mida jagada ka teiste lastevanematega.


VESTLUSRING / ÕPITUBA: LOOMAD TERAAPIARUUMIS EHK LOOMI KAASAVATES TEGEVUSTES KAASATAVATE LOOMADE TUTVUSTUS

Läbiviija: mängu- ja loomaterapeut ning kogemusnõustaja Eveli Tsopp
Kestvus: 2 ak/h
Grupp: 10-15 inimest
Kellele: lapsevanemad
Läbitavad teemad: loomade olulisus teraapias; loom kui koostööpartner; praktilised tegevused loomadega; näiteid reaalsest elust.
Kirjeldus: loomateraapia võluvõti on puudutus, mida loomad meile kingivad. Eveli on lõpetanud veterinaarvelskri eriala ning vajaduse loomateraapia ehk loomi kaasavate tegevuste järgi tingis tema lapse erivajadus ja töö eriliste lastega. Tuge ei ole sellest saanud mitte üksnes lapsed, vaid ka lapsevanemad. Eveli tutvustab erinevaid loomi, keda ta teraapiasse kaasab.


VESTLUSRING / ÕPITUBA: MÄNGUTERAAPIA JA LAPSE JUHITUD MÄNG

Läbiviija: mänguterapeut ja kogemusnõustaja Eveli Tsopp
Kestvus:
2 ak/h
Grupp: 15-20 inimest
Kellele: lapsevanemad
Läbitavad teemad: mäng; mänguteraapia; mängterapeut; lapsevanema roll; lapse juhitud mäng.
Kirjeldus: me kõik teame, mis on mäng või mängimine, aga kas me ka päriselt mängida oskame ja sealjuures lapsega arvestada? Eveli räägib ja toob näiteid mängu olemusest, mänguteraapiast ja kuidas last läbi mängu toetada. Vajaduse mänguteraapia õpingute järgi tingis tema lapse erivajadus ning töö eriliste lastega.


TOETUSGRUPP: TOIMETAMINE KOOS ERILISE LAPSEGA
Läbiviija: mänguterapeut ja kogemusnõustaja Eveli Tsopp
Kestvus: 2 ak/h
Grupp: 10 inimest
Kellele: lapsevanemad
Läbitavad teemad: eriline laps peres; toimetulek; omavahelised suhted; erilise lapse ja teiste pereliikmete toetamine; kuidas hoida enda tass täis.
Kirjeldus: Eveli on viie lapse ema ja saab toetuda oma kogemustele, mida tähendab erilise lapse kasvatamine suurperes – nooremal lapsel on diagnoositud ATH ja autismispektrihäire. Oluline on pere ühtekuuluvus ja teineteise toetamine ning leida tuge ja mitte jääda oma murega üksi. Emotsionaalses stressis oleva inimese kõrvale on vaja kedagi, kes mõistaks toimuvat. Mõistaks seda, mida isegi pereliikmed ega arstid ei suuda päris hästi ette kujutada, sest nad pole ise samas olukorras olnud.